vrijdag 20 juli 2007

Ik ben zoals Casanova


Interview met de nieuwe Minister van Gedane Zaken
Bron: De Waterjuffer
"Ik ben zoals Casanova", zegt de nieuwe Minister Van Gedane Zaken terwijl ze vol aandacht warme chocolademelk in antieke witte kopjes giet, "die ging nooit op reis zonder grote voorraden chocolade." We zitten in de tuin van het gezellige huis van de nieuwe bewindsvrouw. Zonder fotograaf. Pas gisteren is de persoonlijke styliste van de minister aangesteld, er wacht haar nog een zware taak.
Ik vraag de minister of ze verbaasd is over alle commotie rond haar persoon. Rechts en links hadden behoorlijk veel kritiek op haar eerste uitspraken als bewindspersoon. "Ach, weet u, vroeger maakte ik een kruisteken om te weten wat rechts is. En nu ik dat niet meer doe, zeggen de begrippen ‘rechts’ en ‘links’ mij niet meer zoveel". Ze staat even op om een uitgebloeide roos weg te knippen. "Wat ik belangrijke begrippen vind zijn ‘duurzaamheid’, ‘verbondheid’ en ‘menselijkheid’." Ze kijkt mij even peinzend maar doordingend aan - ik zie dat haar ogen dezelfde onbestemde kleur hebben als haar politieke voorkeur. "Ik hoop dat mijn ministerie weer wat geheugen kan binnenbrengen in de politiek. Dat men weer iets verder gaat kijken dan de waan van de dag. Dat politici weer zelf leren denken." Ze biedt mij een zelfgebakken hernhuttertje aan. "Vintage beleid vind ik een mooie omschrijving, het betekent oude dingen een nieuwe gebruikswaarde geven. Vintage is hip hergebruik. Ik hoop dat we in de politiek weer wat leren uit het verleden en tegelijkertijd weer wat verder kijken in de toekomst. Dat is niet alleen goed voor het milieu, daar worden wij allemaal beter van."

Geen opmerkingen: