maandag 30 juli 2007

Prorail: spoortuintjes inzetten voor koolzaadteelt?


Persbericht
Naar aanleiding van het bericht ‘Minister op de bres voor spoortuintjes’ in de Haagsche Spectator (28 juli), is dit weekend druk overleg gevoerd tussen de Minister van Gedane Zaken en de ministers van VROM, LNV en Verkeer en Waterstaat. Dit heeft geresulteerd in een voorstel aan Prorail om de spoortuintjes onder voorwaarden in te zetten voor de teelt van koolzaad (Brassica napus) ten behoeve van de productie van biodiesel en PPO (Puur Plantaardige Olie). De ministers denken dat hierdoor voor alle betrokkenen een win-win situatie ontstaat.
- De gebruikers van de spoortuintjes krijgen het vruchtgebruik over de tuintjes in ruil voor het telen van Winterkoolzaad op een deel van het areaal;
- Prorail kan met overheidssubisidie haar infrastructuur uitbreiden met een aantal zwadmaaiers en krijgt in de oogstperiode de beschikking over een contingent onbemiddelbare werklozen; daarnaast krijgt Prorail een deel van de opbrengst van de verkoop van de biobrandstoffen (met een opbrengst van ca 1485 liter olie per ha en stijgende prijzen een aantrekkelijke incentive);
- De extra opbrengst klimaatneutrale biobrandstoffen gegenereerd door de spoortuintjes draagt bij aan het behalen van de normdoelstelling geformuleerd in de EU-richtlijn 2003/30 (in 2010 moet 5,75 procent van de energie-inhoud van fossiele brandstoffen uit biobrandstoffen bestaan);
- Het gemoed van de treinreiziger wordt aangenaam beïnvloed door de aanblik van uitbundig bloeiende beemden (wat zich weer zal vertalen in verhoogde arbeidsproductie);
- De teelt van koolzaad ten behoeve van biobrandstof langs de spoorlijnen kan de druk verlichten op de teelt ten behoeve van voedsel elders.

De Gemengde Commissie Koolzaadproductie (GECKO) zal het voorstel verder uitwerken. Daarbij zal de commissie acht slaan op een duurzame teeltwijze (zo wordt bij het berekenen van de milieulasten uitgegaan van het principe Well-to-Wheel (WTW)). In dat kader zal GECKO een vervolgonderzoek initiëren naar de introductie van biobrandstofstations naast het spoor om treinen rechtstreeks te bevoorraden en zo schadelijke emissies door onnodig transport te beperken.
Voor meer informatie over bovenstaand voorstel kunt u contact opnemen met de heer A.N.O’Nymus, MBA, ministerie.gedane.zaken@gmail.com.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik voel me door deze zaak zeer aangesproken. Ik ben zelf al sinds vele jaren huurder van een stukje grond aan het spoor. Ik leef van de bijstand, en het telen van groenten en fruit op mijn stukje land zorgen ervoor dat ik financieel net rond kan komen. Daarnaast heeft is mijn spoortuintje van groot belang voor mijn sociale netwerk. Sinds ik in de bijstand ben gekomen, ervaar ik een sociaal isolement. Het contact met medespoortuintjesbezitters zorgt nog een beetje voor sociale contacten.
Mijn vraag is dan ook, wat kan het ministerie van gedane zaken voor mij doen in deze pijnlijke zaak van Prorail?

uw Minister van Gedane Zaken zei

Beste,
Ik leef zeer met u mee. Zoals u wellicht reeds in de pers hebt gelezen heb ik mijn collegaministers in deze zaak gesensibiliseerd. Voor de korte termijn zou ik u willen adviseren contact te zoeken met de Stichting GEToB (GeEdupeerde Tuin Bezitters). De Stiching GEToB is opgericht om de belangen te behartigen van tuinbezitters langs de Betuwelijn en de HSL maar heeft aangegeven zich ook te zullen ontfermen over gedupeerde spoortuinbezitters en –krakers.
~~uw Minister van Gedane Zaken
(overigens: indien u mij wekelijks een tas opbrengsten uit uw tuin bezorgt, zou dit een aanmoediging zijn om mij in uw dossier te verdiepen)